USA SABAH 19 Kasım 2017 Pazar
Toplum
  • Haber giriş tarihi: 09 Mayıs 2012 Çarşamba 10:39
  • Güncelleme saati: 10:42

Ertegün Caz Serisi bu kez dans ettirdi

(A.A.)

ABD'de ayrımcılığın en şiddetli olduğu dönemlerde kapılarını siyahi müzisyenlere açarak adını caz tarihine yazdıran Türkiye'nin Washington Büyükelçiliğinin ''Ertegün Caz Serisi''nin yeni konserinde, tüm seyirciler cazın ritmine kapılıp dans ettiler.


Büyükelçiliğin tarihi ve görkemli rezidansı, Washington'da ''2012 yılı'' serisiyle, cazın merkezi olmayı sürdürüyor.

Siyahi müzisyenlere kapılarını açan dönemin Washington Büyükelçisi Mehmet Münir Ertegün'ün oğulları ve Atlantik Records plak şirketinin kurucuları Ahmet ve Nesuhi Ertegün'ün anısını yaşatmak için düzenlenen konser serisinde, bu kez cazın yeni nesil en ünlü sanatçılarından biri olan Jonathan Batiste ve grubu ''The Stay Human Band'' sahneye çıktı.

Batiste ile ekibi dikkat çeken genç nesil sanatçılardan Eddie Barbash, Philip Kuehn, Ibanda Ruhumbika ve Joe Saylor, seyircilere, New Orleans'ın hareketli ve neşeli caz esintilerini taşıyarak, tadına doyulmayan bir müzik ziyafeti yaşattı.

Hatta gecenin sonunda, sanatçıların konserin kapanış parçasında konukların tamamı yerlerinden kalkarak dans etti, kimi ise hızını alamayıp sahne önüne geldi.

Washingtonlıların her zaman olduğu gibi yoğun ilgi gösterdiği konser, Washington'daki siyaset, sanat ve iş dünyasını bir araya getirdi. ABD Kongresi Temsilciler Meclisi üyesi John Conyers, Dışişleri Bakanlığı Uluslararası Örgütlerden Sorumlu Bakan Yardımcısı Dr. Esther Brimmer, eski ABD İç Güvenlik Bakanı Michael Chertoff, eski ABD Senatörü Phil Gramm ve eski ABD milletvekili Connie Morella ile Atlantik Plak Şirketi'nin kurucusu Ahmet Ertegün'ün eşi Mika Ertegün'ün de aralarında olduğu çok sayıda Amerikalı ve Türk davetli izledi.

Büyükelçi Namık Tan, açılış konuşmasında, Türkiye Cumhuriyeti'nin de katkılarıyla tadilat işlemleri tamamlanan ve 12 Nisan'da kapılarını müzikseverlere açan Howard Tiyatrosu'nun Ertegün kardeşlerin dönemin önde gelen caz müzisyenleriyle tanışmasında oynadığı önemli role değinerek, tiyatronun yeniden hayat bulmasından duyduğu mutluluğu dile getirdi.

UNESCO'nun da yakın zamanda 30 Nisan'ı ''Uluslararası Caz Günü'' ilan ettiğini belirten Tan, bunun, caz müziğin farklı kültürler için ortak buluşma noktası olduğunun tüm dünyaca kabul gördüğünün göstergesi olduğunu ifade etti.

Büyükelçi Tan'ın ardından söz alan Georgetown Üniversitesi Caz Profesörü Maurice Jackson, Ertegün kardeşlerin caz müziğin gelişimine ve ABD'de ırk ayrımının aşılmasına olan katkılarının altını çizdi.

Washington tarihinde siyah ve beyaz müzisyenlerin birlikte sahne aldığı ilk konserin Ertegün kardeşlerin çabalarıyla gerçekleştiğini vurgulayan Jackson, Jewish Community Center'da düzenlenen bu konserin ırk ayrımcılığının aşılmasında öncü rol oynadığı ve bu etkinliğin ardından Washington'daki diğer caz mekanlarının da kapılarını siyah ve beyaz müzisyenlere açmaya başladığını anlattı.

Ertegün Caz Serisi'nin bu yılki ikinci caz konseri, Türk mutfağının tanıtıldığı resepsiyonla sona erdi.

Büyükelçilik rezidansı ile caz müziği arasındaki tarihi bağ

Coca-Cola firmasının sponsorluğu ve Jazz at Lincoln Center'ın işbirliğiyle düzenlenen ''Ertegün Caz Serisi'' konserleri, ırkçılığın ''hayal edilemeyecek kadar katı'' olduğu, siyahilerin mekanlara arka kapıdan alındığı ve birçok yerde beyazlarla yan yana oturamadığı 1930 ve 1940'lı yıllar Washingtonu'nda Büyükelçilik kapısını caz müzisyenlerine sonuna kadar açan Türkiye'nin ikinci Washington Büyükelçisi Münir Ertegün ile oğulları Ahmet ve Nesuhi Ertegün'ün anısına veriliyor.

Nesuhi ve Ahmet Ertegün, ırk ayrımcılığı nedeniyle siyahi vatandaşların şehrin büyük bölümüne giremediği dönemde onlarca siyahi caz sanatçısına prova yapmaları için Büyükelçilik Rezidansının kapılarını açmış, daha sonra ABD'nin en büyük plak şirketlerinden Atlantic Records'u kurarak, Ray Charles, Jesse Stone, Ben E. King, Neil Young ve Aretha Franklin gibi isimlerin meşhur olmasını sağlamıştı.

O dönem bir güneyli senatör, öfkeyle, Büyükelçi Ertegün'e bir mektup göndererek, ''Herkes bu siyahların ne olduğunu ve nasıl muamele edilmesi gerektiğini biliyor ama siz bunları ön kapınızdan sürekli içeri alıyorsunuz. Bu garip bir durum değil midir?'' sorusunu yöneltirken, Büyükelçi Ertegün senatörü hayretler içerisinde bırakan şu cevabı verdi: ''Evet, biz ön kapıdan alırız dostlarımızı her zaman, siz de gelirseniz kabulümüzsünüz ama arka kapıdan alır, ağırlarız...''

Türkiye'nin Washington Büyükelçisi Namık Tan, Washington'daki görevine başladıktan hemen sonra bu hatırayı canlandırmak ve ABD tarihinin sorunlu bir döneminde Türkiye'nin siyahi Amerikalılara verdiği desteği en geniş şekilde kamuoyunun dikkatine getirmek amacıyla Jazz at Lincoln Center ile işbirliğine giderek Afrikalı-Amerikalı müzisyenlerle beyaz sanatçıların birlikte sahne aldıkları caz konserlerini yeniden hayata geçirdi.

Etiketler : , , ,

Diğer Haberler Tüm Toplum Haberleri
röportaj arşiv
HAVA DURUMU